TINGKAH
LAKU BERMASALAH
Menurut Atkinson (1990), tingkah laku
bermasalah adalah merupakan tingkahlaku yang terkeluar daripada kehendak,
norma-norma dan nilai sesuatu masyarakat.Tingkah laku bermasalah boleh
merangkumi tingkah laku destruktif, tingkah laku deskruptif, pergantungan
berlebihan, tingkah laku kebimbangan, tingkah laku pengunduran diri dan tingkah
laku pengasingan diri. Tingkah laku bermasalah ini akan menjadi lebih berbahaya
sekiranya ianya melibatkan klik yang mana akhirnya akan mengakibatkan keganasan
sekiranya tidak dibendung dengan lebih awal.Manakala Mok Soon Sang (2003)
merujuk tingkah laku bermasalah dari konteks pendidikan sebagai sebarang
tingkah laku murid yang boleh menjejaskan kelicinan dan keberkesanan pengajaran
dan pembelajaran, khasnya di bilik darjah. Tingkah laku bermasalah di kalangan
murid-murid bukan sahaja merujuk kepada tingkah laku bermasalah negatif
semata-mata tetapi juga merangkumi tingkah laku bermasalah positif iaitu
seperti tingkah laku ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas dan proaktif.
Tingkah Laku Distruktif
Menurut Mok Soon Sang (2003), tingkah
laku distruktif merupakan tingkah laku anti sosial yang amat merbahaya kerana
pelaku bukan sahaja melakukan aktiviti jenayah tetapi juga mengancam
keselamatan orang lain dan kemudahan-kemudahan sekolah. Sikap agresif mereka
dapat dilihat dalam bentuk tingkah laku merosakkan sama ada melalui sindiran
atau perbuatan fizikal seperti tumbuk-menumbuk, bergaduh,melukai atau menyakiti
seseorang yang lain dan hal ini boleh membawa kepadapermusuhan nyata,
vandalisme dan klik. Pelaku juga mungkin bertindak agresif kepada pihak lawan
akibat rasa tidak puas hati, benci, marah atau dendam
Cara-cara Menangani Masalah Tingkah
Laku
Tugas penting guru dalam pengurusan bilik
darjah ialah mencorakkan sikap dan tingkah laku yang baik serta
bertanggungjawab. Mengubah sikap pelajar pastinya memerlukan kesabaran dan
ketegasan. Namun begitu, guru juga perlu memiliki beberapa kemahiran berkaitan
agar dapat meringankan bebas tugas yang dipikul. Kemahiran komunikasi dan
pengurusan disiplin merupakan dua kemahiran yang patut dikuasai oleh guru serta
perlu dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
Kemahiran Komunikasi
Menurut Mok Soon Sang (2003),
komunikasi di bawah konteks pendidikan bolehditakrifkan sebagai sesuatu proses
penyampaian atau pertukaran maklumat di antaradua individu atau di antara
seorang individu dengan sekumpulan orang. Dengan perkataan lain, komunikasi
merupakan satu interaksi sosial di antara orang melalu iaktiviti pemindahan
mesej. Komunikasi boleh berlaku sama ada secara lisan atau bukan lisan. Khairul
Azam Bahari (2005) mentakrifkan komunikasi lisan sebagai suatu bentuk
komunikasi yang menggunakan suara dan bahasa (percakapan) sebagai medium dalam
perhubungan. Manakala komunikasi bukan lisan sebagai suatu bentuk komunikasi
yang menggunakan pergerakan anggota badan sama ada badan dan memek muka.
Intonasi suara juga dikategorikan sebagai salah satu daripada bentuk komunikasi
bukan lisan. Di dalam bilik darjah, komunikasi biasanya berlaku di antara guru
dengan murid semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran atau di antara murid
dengan murid semasa aktiviti kumpulan dijalankan. Contohnya guru menyampaikan
pengajarannyadengan suara yang jelas, kuat dan lantang serta menggunakan
perkataan-perkataan yang ringkas dan mudah difahami. Di samping itu, guru juga
dapat memberikan peneguhan positif kepada murid melalui komunikasi bukan lisan
bagi memberi dorongan kepada pelajar untuk meningkatkan usaha mereka dalam
pembelajaranseperti mengangguk kepala dan senyuman setelah melihat mereka
mencuba sesuatu.
Gaya Kepimpinan
Selain itu, gaya kepimpinan guru juga
dilihat sebagai satu salah aspek yang perlu diberi perhatian supaya kawalan
kelas dapat dilakukan dengan berkesan. Lippit dan White (1958) menjelaskan
bahawa kawalan secara kekerasan dan mengikut sesetengah golongan menganggapnya
sebagai berwibawa. Segala aktiviti pelajar diarahkan oleh guru dan hanya guru
yang akan menentukan pujian dan kritikan terhadap pelajar-pelajarnya. Namun
begitu, Ee Ah Meng (1998) menganggap kepimpinan guru menerusi pendekatan ini
bersifat autokratik dan biasanya pendekatan sebegini jarang melibatkan pelajar
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana guru merasakan
penglibatan pelajar boleh mengancam kewibawaan mereka dan menimbulkan gangguan
kepada aktiviti mereka.
Adalah lebih baik sekiranya guru
menggunakan pendekatan kawalan terpimpin yang bersifat sederhana dengan jenis
kepimpinan demokratik demi mewujudkan keadaan kondusif yang sesuai di samping
menjamin proses pembelajaran berlaku dengan lebih berkesan. Omardin Ashaari
(1999) berpendapat pelajar perlu diberibimbingan dan pimpinan mengikut pelbagai
langkah dan peringkat pembelajaran dengan menggunakan kaedah yang sistematik
bagi membolehkan mereka maju dengan seberapa cepat yang boleh. Ini kerana
pelajar adalah organisma yang berkembang dan guru sepatutnya membiarkan mereka
berkembang secara semula jadi. Oleh itu, pelajar seharusnya belajar melalui
peringkat demi peringkat secara teratur mengikut kehendak dan keperluan mereka
untuk menentukan arah yang sesuai bagi diri mereka sendiri. Pendekatan sebegini
menjadikan pelajar lebih matang dan mempunyai rasa percaya diri kerana pelajar
akan mempelajari apa yang perlu mereka ketahui. Manakala guru pula hendaklah
memainkan peranan yang aktif dalam memberi pandangan dan saranan semasa
merancang dan mengelolakan sesuatu aktiviti pembelajaran.
Menerusi pendekatan kawalan terpimpin
yang bersifat sederhana dengan jenis kepimpinan demokratik, guru perlu
memainkan peranan penting dan peka terhadap setiap pelajar sama ada mereka
menumpukan perhatian terhadap pengajaran guru atau tidak. Ini kerana
kemungkinan terdapat pelajar yang lebih tertarik kepada kejadian yang berlaku
di luar kelas sehingga mengganggu perjalanan pengajaran guru disebabkan
beberapa faktor seperti suara guru kurang lantang atau kaedah pengajaran kurang
berkesan (Omardin Ashaari, 1999). Oleh itu, sekiranya guru dapat mengesan bahawa
pengajaran mereka kurang menarik perhatian pelajar atau membosankan,maka guru
perlu mempelbagaikan teknik, kaedah, strategi dan pendekatan pengajaranserta
menggunakan pelbagai bahan bantu yang sesuai untuk menarik perhatian
pelajar.Selain itu, mereka juga boleh menggunakan kebijaksanaan mereka mengawal
bilik darjah secara aktif seperti melibatkan pelajar dalam aktiviti
pembelajaran denganmemberikan beberapa soalan kepada pelajar yang dilihat
kurang memberikan perhatian.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Menurut Mook Soon Sang (2003),
komunikasi secara lisan dan bukan lisan sering berlaku berlaku semasa guru
menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajarandi dalam bilik darjah.
Misalnya, di dalam aktiviti soal jawab, guru biasanya mengemukakan soalan secara
lisan (komunikasi secara lisan), murid kemudiannya akan mengangkat tangan
sebagai isyarat yang menyatakan keinginannya untuk menjawab soalan (komunikasi
bukan lisan). Murid akan menjawab soalan tersebut(komunikasi secara lisan),
jika jawapan yang diberikan betul, guru akan memberi peneguhan dengan
mengangguk kepala, senyum dan membalas dengan menggunakan perkataan seperti
“baik”, “bagus” dan sebagainya (komunikasi bukan lisan dan secara lisan).
Proses komunikasi sama ada secara
lisan atau bukan lisan memainkan peranan yang amat penting dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Malah proses tersebut berlaku dalam hampir semua
jenis aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti aktiviti soal jawab,
perbincangan, membaca, menyanyi, bercerita, penerangan dan sebagainya.
Implikasinya, keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran sangat
bergantung kepada kebolehan murid mentafsir mesej yang disampaikan oleh
guru.Komunikasi berkesan hanya berlaku jika guru menyampaikan pelajaran dengan
cara yang mudah dan mudah difahami pelajar berdasarkan tahap kemampuan mereka.
Oleh itu, guru hendaklah menggunakan suara yang lantang dan jelas serta
perkataan-perkataan yang mudah difahami pelajar semasa menyampaikan pelajaran.
Bahan Bantu Mengajar
Penggunaan bahan bantu mengajar adalah
faktor terpenting dalam menentukan kejayaan program pembelajaran, menimbulkan
rangsangan keinginan pelajar-pelajar untuk mengetahui sesuatu dan untuk
menjadikan pembelajaran baik dan lebih menarik.Bahan bantu mengajar bukanlah
merupakan sesuatu yang tersisih sifatnya daripada proses pengajaran dan
pembelajaran. Ini disebabkan alat bantu mengajar yang sesuai memainkan peranan
sebagai suatu medium yang boleh menimbulkan komunikasi diantara guru dan
pelajar.Mengikut Noraziah Abdul Hamid (1981), bertajuk “Alatan Mengajar Dalam
Pengajaran Bahasa, ‘alat bantu‘ itu mestilah dianggap sebagai satu bahagian
yang padu dalam proses tersebut. Ia bertujuan untuk menambah kelancaran
perhubungan antara guru dan murid dan sebaliknya, murid sesama murid serta membantu
atau mempercepatkan proses pemahaman mereka. Pendapat ini disokong sama oleh
EdgarDale (1964) yang digambarkan dalam bentuk “cone of experience” di mana
proses pembelajaran bermula dengan proses aspek semi-abstrak hingga kepada yang
lebih abstrak. Penggunaan bahan bantu mengajar amat penting dan merupakan
sebahagiankeperluan daripada kaedah dan idea-idea yang disampaikan oleh guru
kepada pelajar.Walau apa jua kaedah pengajaran yang digunakan, guru tetap perlu
menyediakan bahan bantu mengajar supaya komunikasi guru dan murid berjalan
dengan baik. DavidBerlo (Musa Sulaiman, 1999) menyatakan bahawa terdapat empat
ciri penting dalam proses komunikasi iaitu sumber, pesanan, saluran dan
penerima. Isi pengajaran sebagai mesej atau pesanan dan salurannya melalui
lisan, bahan bantu mengajar dan tulisan. Ciri-ciri tersebut diperlukan bagi
pelajar menguasai empat jenis kemahiran komunikasi iaitu mendengar, bertutur,
membaca dan menulis. Oleh itu, guru perlu menggunakan pengetahuan saintifik,
psikologi pembelajaran, perkembangan teknologi,beberapa bahan bantu mengajar
termasuk yang lama dan baru bagi mempercepatkan proses pengajaran dan
pembelajaran.
No comments:
Post a Comment