Pages

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Friday 27 April 2012

Taks0n0mi Bloom

TAKSONOMI BLOOM

·         Definisi Taksonomi Bloom
  • Taksonomi Bloom merujuk pada taksonomi yang dibuat untuk tujuan pendidikan. Taksonomi ini pertama kali disusun oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1956 (wikipedia).
  • Untuk membuat penilaian dan pengukuran, perlu dirujuk kepada objektif pengajaran. Taksonomi Bloom memberi sumbangan untuk mengukur objektif pengajaran dan pembelajaran. Taksonomi ialah klasifikasi berhirarki dari sesuatu, atau prinsip yang mendasari klasifikasi. Peringkat Teksonomi Bloom ialah

Subjek Kemahiran Hidup Tingkatan 2

Aras 1 Pengetahuan
 
·         Penyediaan Membuat Cup cake
  • Guru memberi resepi kepada pelajar untuk membuat cup cake  
  •  Pelajar mengetahui asas penyediaan membuat cup cake dengan melihat contoh gambar yang ditunjukkan oleh guru di dalam kelas
  • Pelajar menggunakan pengetahuan sedia ada untuk menyediakan bahan-bahan cup cake
 
Aras 2 Pemahaman
 
  •  Guru memberitahu langkah2 penyediaan cup cake supaya pelajar mengingat bahan2 dengan mudah
  • Pelajar dapat mengenalpasti bahan2 yang diperlukan untuk membuat cup cake dari segi sukatan bahan
 
Aras 3 Aplikasi
 
  • Guru menunjuk cara2 membuat cup cake kepada pelajar
  • Pelajar mempraktikkan cara membuat cup cake

Aras 4 Analisis
 
  • Pelajar mengamati sepanjang proses P&P
  • Pelajar memberi komen hasil kerja pelajar lain
  • Guru membanding hasil kerja antara kumpulan pelajar

Aras 5 Sintesis
  •  Hasil daripada komen guru, pelajar menggunakan kreativiti untuk mempelbagaikan dekorasi cup cake
  • Guru menikmati sedikit hasil kerja pelajar untuk membuat penilaian  
  •  Guru merumus hasil kerja pelajar

Aras 6 Penilaian
 
  • Guru menilai hasil kerja pelajar
  • Guru menggred hasil kerja pelajar mengikut kebolehan dan kreativiti kumpulan

Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:-
  • Pelajar mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk membuat cup cake 
  •  Pelajar dapat menyediakan cup cake sendiri
  •   Pelajar dapat mengambil peluang untuk menjana pendapatan sampingan




No comments:

Post a Comment