Kaedah Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran koperatif merujuk
kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan
bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama
(Slavin, 1982). Sasaran adalah tahap pembelajaran yang maksimum bukan sahaja
untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang lain. Lima unsur asas
dalam pembelajaran koperatif adalah:
- saling bergantung antara satu sama lain secara positif,
- saling berinteraksi secara bersemuka,
- akauntabiliti individu atas pembelajaran diri sendiri,
- kemahiran koperatif, dan
- pemprosesan kumpulan
Ganjaran
diberi kepada individu dan kumpulan dalam pelaksanaan kaedah ini. Individu
dalam kumpulan dikehendaki menunjukkan kefahaman masing-masing dan memainkan
peranan berbeza bergilir-gilir. Kemahiran sosial dan pemprosesan kumpulan
digalakkan.
Beberapa cara
pembelajaran koperatif telah diperkembangkan oleh tokoh-tokoh pendidikan,
misalnya Jigsaw, TGT (teams-games-tournaments), STAD (Students Teams-
Achievement Division), Belajar Bersama (Learning together), Permainan Panggil
Nombor (Numbered Heads), dan Meja Bulat (Round Table)
Jenis pembelajaran koperatif
Terdapat beberapa jenis strategi yang boleh digunakan dalam
pembelajaran koperatif. Di antaranya ialah :
1. Penyiasatan Berkelompok (Group Investigation)
Setiap ahli kumpulan akan melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti
sekolah untuk mendapatkan maklumat. Ini memerlukan pelajar mengenalpasti suatu
topik yang disiasat, merancang serta menjalankan penyiasatan. Semua maklumat
yang telah diperolehi akan dianalisis dengan cara terperinci untuk
dipersembahkan dalam bentuk yang kreatif dan menarik. Strategi pembelajaran ini
mengintegrasikan interaksi dan komunikasi dalam bilik darjah melalui proses
inkuiri akademik.
2. Student Team Achievement Division' (STAD)
Pelajar-pelajar berada dalam kumpulan kecil dan menggunakan
lembaran kerja untuk menguasai suatu cabang pengetahuan. Mereka saling membantu
di antara satu sama lain melalui tutorial, kuiz atau perbincangan kumpulan.
3. Jigsaw
Setiap kumpulan akan menghantar ahli untuk
membentuk kumpulan pakar. Ahli-ahli dalam kumpulan pakar akan membincangkan
sebahagian bahan akademik (yang telah disediakan oleh guru). Selepas itu, semua
ahli kumpulan pakar tadi akan kembali ke kumpulan asal masing-masing untuk
berkongsi pengetahuan mereka dengan rakan sekumpulan. Motif utama dalam Jigsaw
ialah setiap pelajar dalam satu kumpulan akan menjadi pakar dalam topik
tertentu dan bertanggungjawab memberi tunjuk ajar kepada rakan sekumpulan
tentang apa yang telah mereka pelajari.
4. Team Games
Tournament' (TGT)
Model TGT memfokuskan kepada guru perlu memberitahu pelajaran yang
berkaitan sama ada dalam bentuk syarahan, demonstrasi atau pertunjukan visual.
Pelajar berbincang mengenai bahan yang disampaikan oleh guru. Kemudian pelajar
akan bekerja mengikut lembaran kerja yang disampaikan oleh guru untuk menguasai
konsep. Pelajar akan bermain suatu permainan berbentuk pertandingan di dalam
bilik darjah. Bagi setiap pertandingan, meja pertandingan akan diwakili oleh 2
hingga 4 orang ahli dari setiap pasukan yang sama kebolehan akademik.
5.
Perbincangan meja bulat
Struktur perbincangan meja bulat boleh
digunakan untuk menyumbang saran idea dan untuk menerbitkan beberapa
tindakbalas terhadap satu soalan sahaja atau satu siri soalan:
a.Guru mengemukakan soalan
b.Sehelai kertas dan sebatang pen
disediakan untuk setiap kumpulan
c.Pelajar pertama menuliskan satu
tindak balas dan menyebutnya dengan lantang
d.Pelajar pertama tadi menyerahkan
kertas tersebut kepada pelajar di sebelah kirinya,pelajar itu(kedua)menuliskan
tindakbalasnya,begitulah seterusnya.
e.Lanjutkan aktiviti itu disekeliling
kumpulan sehingga sampai masa yang ditetapkan.
f.Pelajar boleh menyebutkan”pass” pada
bila-bila masa
g.Kumpulan berhenti apabila masa tamat
dimaklumkan
kuncinya di sini ialah soalan atau
masalah yang dikemukakan oleh guru untuk dipertimbangkan pelajar.Ia sepatutnya
sesuatu yang mempunyai potensi untuk beberapa jawapan yang betul. Kaitkan
soalan dengan isi pelajaran,tetapi pastikan ia mudah supaya setiap pelajar
boleh mendapatkan sedikit maklumat. Sebaik –baik sahaja masa
tamat,dimaklumkan,tentukan apa yang guru mahu pelajar lakukan dengan senarai
tersebut. Mereka mungkin mahu membincangkan kepelbagaian jawapan atau
penyelesaian atau mereka mungkin mahu berkongsi senarai dengan rakan-rakan
sekelas yang lain.
No comments:
Post a Comment