5 kaedah
mengatasi masalah konsep kendiri
1.
Konsep ‘Peer
Modeling’
Peer Modeling ‘ ataupun rakan – rakan sebagai role model adalah perkara lazim dihadapi oleh pelajar. Mencari dan merancang secara aktif untuk menjadi ikutan (role model) cara yang terbaik adalah pelajar sendiri beruasaha untuk menjadi sebagai role model yang kreatif.
Contohnya, di dalam kelas ketua kelas , pengawas dan pengawas
perpusatakaan akan menjadi role model di sebabkan pangkat mereka di sekolah.
Maka dari itu pelajar lain akan merasakan
bahawa golongan ini adalah dikalangan cerdik pandai.
2.
2.Peneguhan
usaha dan ketekunan
Peneguhan adalah perkara yang di lakukan untuk menggalakkan sesuatu
perlakuan itu diulangi. Skinner ( 1904) menyatakan jika pelajar menerima
sesuatu gerak balas yang memuaskan setelah sesutau tingkah laku di pamerkan itu
di namakan peneguhan.Peneguhan diberikan untuk
memuaskan kehendak, mengurangkan tekanan dan merangsang otak.
Di antara contoh peneguhan positif yang boleh diberikan
di dalam bilik darjah adalah
- Memberikan kata – kata pujian selepas pelajar melakukan sesuatu kerja.
- Memberikan senyuman.
- Menepuk bahu
4. Memberikan
hadiah
3.
Menghubungkait tugasan dengan kejayaan
Tahap kecerdasan seseorang
pelajar boleh diukur melalui
ujian –ujian atau tugasan yang diberikan kepada pelajar.
Contohnya, melalui tugasan yang diberikan guru dapat mengukur
keupayaan pelajar dan seterusnya dapat mengukur tahap kecerdasan sama ada
mereka berada di dalam kumpulan lemah, sederhana ataupun cemerlang.
4.
Mengajar
pelajar sikap berusaha
•
Menurut Howard Garner, bagi membantu atau mengajar pelajar yang memiliki
kecerdasan atau minat terhadap muzik, guru perlu memperkenalkan secara terbaik
kepada program-program dengan mencuba untuk memprogramkan satu penghasilan
muzik yang mudah untuk menerbitkan sikap ingin berusaha mencuba sesuatu. Kaedah
ini boleh menarik minat pelajar untuk berusaha.
•
Bagi membantu pelajar yang mempunyai keupayaan ruang
yang kuat, guru boleh membantu pelajar melalui beberapa bentuk grafik komputer
dan boleh dibantu dalam tugas-tugas memprogramkan sesuatu melalui penggunaan
carta alir. Dengan cara ini dapat
menarik minat pelajar untuk berusaha.
•
Kesimpulannya, peranan guru amat penting bagi mengajar
dan membantu pelajar melahirkan sikap ingin berusaha dalam diri.
5.
Mengajar pelajar tahu matlamat diri
•
Bagi membentuk
atau mengajar pelajar tahu matlamat diri guru perlu mengambil langkah
mendekati pelajar. Kaedah ini boleh menarik minat pelajar terhadap guru dan melakukan apa yang
dianjurkan oleh pihak guru. Keadaan ini dapat dilihat dalam Teori Personaliti
Fenomenologi Humanistik oleh Carl Rogers
manusia boleh difahami dari perspektif bagaimana mereka melihat kepada diri
mereka sendiri dan persekitaran yang ada di sekeliling mereka.
•
Guru juga perlu membimbing pelajar untuk mencapai matlamat diri dengan
cara guru membuka ruang kepada plejar untuk mencapai matlamat. Sikap guru yang
prihatin , mesra dan empati lebih mudah untuk membentuk pelajar kerana mereka
akan mempercayai kepada guru tersebuut. Seperti apa yang pelopori oleh Carl
Rogers iaitu Pemusatan Individu dalam
teori Personaliti yang menyatakan hasil
layanan yang baik itu akan membuatkan individu akan percaya kepada seseorang
yang memberi layanan yang baik kepada mereka.
No comments:
Post a Comment