Pages

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Friday 27 April 2012

MAtematik

TAJAMNYA MATEMATIK ITU

“Baiklah, ini adalah soalan yang palliiingggg senang sekali sangat” saya tersenyum lebar, dia mula memandang saya dan berkata “ Susah la tu maksudnya.” Anak itu membuatkan saya tersenyum sekali lagi.

Tahun ini dia sudah tamat tahun dua, namun, dia masih tidak boleh menambah dan menolak dengan baik padahal silibus pengajiannya sudah patut bagi anak ini pandai sehingga mengira wang. Kali ini sukar bagi saya, kerana saya mengajar seorang anak yang sangat culas belajar.

“Haritu Syafiq dapat markah tinggi untuk subjek sains, ingat tak? “ Dia tersenyum.

“Hebat sangat cikgu rasa. Syafiq pandai sains, dapat kedua tertinggi,dapat hadiah lagi” saya cuba lagi memancingnya.

“Ala cikgu…….” berdalih lagi anak ini.

“Ok, mana yang susah, bagitau cikgu” saya mula mengambil kertas soalan dan letakkannya dihadapannya.

“Syafiq ambil biskut ni, kira ikannya” Saya meminta dia mula mengira biskut ikan di hadapannya. Jika tambah operasinya, saya minta dia kumpulkan satu kelompok dan kelompok ikan yang lain.

Nampaknya dia semakin seronok bermain dengan ikan, sehingga lama kelamaan disuapnya baki biskut ikan itu ke dalam mulutnya.

Dan nah! Semua jawapannya betul !

“Yay ! Syafiq betul semua lah! Subhanallah, pandailah anak murid cikgu ni.” Dia mula tersenyum menampakkan gigi depan dua batangnya yang putih.

“Syafiq tahu tak” saya minta dia pandang mata saya. “Syafiq ni pandai, tapi…” saya sengaja memanjangkan tapi..

“Malas ya cikgu” dia mula menduga.”Mana Syafiq tau ni? Orangkan, kalau dah pandaikan, lepas tu tambah lagi rajin buat latihan matematik lebih hebat tau. Nanti boleh kira macam-macam, kalau main game kan nanti lebih laju..” saya menduga dirinya.

“Aik, apa kaitan matematik dan game cikgu?” Kepala saya ligat mencari jawapan yang terbaik untuk anak ini.

“Ehem..orang kalau main game kan tangan dia kena cepat macam otak. Kena lajulah maksud cikgu. Kalau main kereta, kalau nampak selekoh kena cepat-cepat tekan kiri atau kanan pada joystick kan. Kalau Syafiq rajin buat latihan matematik, nanti minda Syafiq jadi lebih tajam. Fuhh..memang hebat tau!” Matanya mula bersinar-sinar.

“Oh, patutlah abangngah dia selalu kalahkan Syafiq” dia tergelak.

“Lepas ni kena rajin buat latihan matematik tau, baru boleh jadi hebat.”

Di akhir kelas, saya mula berfikir, betulkah cara saya menyuntik semangat anak itu. Saya tahu, ia perlu konsisten. Sedikit demi sedikit memahamkan anak itu supaya belajar kerana MAHU bukan kerana SURUH

No comments:

Post a Comment