TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL- ALBERT
BANDURA
PENGENALAN
-
Albert Bandura seorang
ahli psikologi Amarika Syarikat
-
Teori pembelajaran sosial
ialah bagaimana seseorg individu dlm sesebuah masyarakat menerima pembelajaran
-
Menurut bandura :
pembelajaran tidak hnya berlaku dlm pelaziman klasik dan operan yg mementingkan
ransangan dan gerak balas tetapi juga melalui peniruan
-
Apabila tingkah laku
ditiru org itu secara spontan menjadi model.
-
Wlaupun tidak diberi
ganjaran manusia dan binatang tetap belajar melalui proses peniruan.
PROSES PENIRUAN DALAM TEORI
PEMBELAJARAN ALBERT BANDURA
1)
PROSES PEMERHATIAN
-
Meransang model
diperhatikan oleh subjek untuk dipelajari seseorang dpt mempelajari yg ingin
ditirunya.
-
Faktor yg mempengaaruhi
peniruan melalui pemerhatian : Umur,akauntibiliti, kepakaran dan popularity.
2) PROSES PENYIMPANAN
-
Seseorg yg hndk meniru
sesuatu tingkah laku perlu menyimpan imej mental(gambaran)dan panduan berbahasa
bagaimana melakukan sesuatu tingkah laku dlm ingatan jangka panjang.
-
Cnth : seorg pelajar menyimpan
maklumat untuk menjadi seperti gurunya apabila meningkat dewasa.
-
3) PROSES PENGELUARAN
-
Pengeluaran semula
maklumat sesuati tingkah laku melalui proses pemindahan idea simbolik kepada
pelakuan.
-
Diaplikasikn melalui
latihan.
-
Cnth : Apabila siti mnjadi
seorang guru, dia cuba meniru gaya dan pendekatan gurunya.
4) PROSES MOTIVASI
-
Apabila seseorg ingin
meniru sesuatu tingkah laku mesti ada factor motivasi.
Cnth : seorg pelajar
meniru gaya pembelajaran gurunya yg hebat dengan harapan dpt menjadi cemerlang
seperti gurunya.
PEMBELAJARAN
1)
TEKANAN
Cnth : menghilangkan
perasaan takut dikalangan kanak-kanak
2) MOTIVASI
Cnth : mengurangkan
tahap kerisauan dan meningkatkan keyakinan diri
3) KETEKUNAN
Cnth : melatih
kemahiran berbahasa untuk kanak-kanak istimewa
4) KEPILIHAN
-
Mengubah tabiat pelajar
dalam matapelajaran sejarah.
KESIMPULAN
Meniru adalah satu drpd cara kanak2
belajar. Ianya lebih berkesan jika disertai dengan ganjaran.
KELEBIHAN TEORI ALBERT BANDURA
1)
Dengan cara meniru
pelajar2 dpt mpelajari sesuatu melalui contoh atau model yg terlaksana dlm
keadaan sebenar.
2) Pelajar dpt belajar sesuatu dgn
cara mudah dan berkesan.
3) Pelajar dpt mengelak sebarang kegagalan yg mungkin timbul drpd prose
scuba jaya.
No comments:
Post a Comment