Pages

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Friday 27 April 2012


TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL- ALBERT BANDURA

PENGENALAN

-   Albert Bandura seorang ahli psikologi Amarika Syarikat
-   Teori pembelajaran sosial ialah bagaimana seseorg individu dlm sesebuah masyarakat menerima pembelajaran
-   Menurut bandura : pembelajaran tidak hnya berlaku dlm pelaziman klasik dan operan yg mementingkan ransangan dan gerak balas tetapi juga melalui peniruan
-   Apabila tingkah laku ditiru org itu secara spontan menjadi model.
-   Wlaupun tidak diberi ganjaran manusia dan binatang tetap belajar melalui proses peniruan.


PROSES PENIRUAN DALAM TEORI PEMBELAJARAN ALBERT BANDURA

1)        PROSES PEMERHATIAN

-   Meransang model diperhatikan oleh subjek untuk dipelajari seseorang dpt mempelajari yg ingin ditirunya.
-   Faktor yg mempengaaruhi peniruan melalui pemerhatian : Umur,akauntibiliti, kepakaran dan popularity.

2)      PROSES PENYIMPANAN

-   Seseorg yg hndk meniru sesuatu tingkah laku perlu menyimpan imej mental(gambaran)dan panduan berbahasa bagaimana melakukan sesuatu tingkah laku dlm ingatan jangka panjang.
-   Cnth : seorg pelajar menyimpan maklumat untuk menjadi seperti gurunya apabila meningkat dewasa.
-    
3)      PROSES PENGELUARAN

-   Pengeluaran semula maklumat sesuati tingkah laku melalui proses pemindahan idea simbolik kepada pelakuan.
-   Diaplikasikn melalui latihan.
-   Cnth : Apabila siti mnjadi seorang guru, dia cuba meniru gaya dan pendekatan gurunya.

4)      PROSES MOTIVASI

-   Apabila seseorg ingin meniru sesuatu tingkah laku mesti ada factor motivasi.
Cnth : seorg pelajar meniru gaya pembelajaran gurunya yg hebat dengan harapan dpt menjadi cemerlang seperti gurunya.


PEMBELAJARAN

1)        TEKANAN

Cnth : menghilangkan perasaan takut dikalangan kanak-kanak

2)      MOTIVASI
Cnth : mengurangkan tahap kerisauan dan meningkatkan keyakinan diri

3)      KETEKUNAN
Cnth : melatih kemahiran berbahasa untuk kanak-kanak istimewa

4)      KEPILIHAN
-   Mengubah tabiat pelajar dalam matapelajaran sejarah.


KESIMPULAN 

Meniru adalah satu drpd cara kanak2 belajar. Ianya lebih berkesan jika disertai dengan ganjaran.
KELEBIHAN TEORI ALBERT BANDURA
1)        Dengan cara meniru pelajar2 dpt mpelajari sesuatu melalui contoh atau model yg terlaksana dlm keadaan sebenar.

2)       Pelajar dpt belajar sesuatu dgn cara mudah dan berkesan.

3)      Pelajar dpt mengelak sebarang kegagalan yg mungkin timbul drpd prose scuba jaya.


No comments:

Post a Comment